Stap 2:
Bestemming bepalen

If you do not know where you are going, any road will get you there

AlphaRainbow werkt volgens de AlphaBeta™ methode. Deze methode structureert het marketingproces in 4 logische stappen: 1. Inzicht vergaren, 2. Bestemming bepalen, 3. Actie ondernemen, 4. Voortgang checken.

Nadat je inzicht hebt vergaard in je situatie is het tijd om concreet je bestemming te bepalen.

Waarom is het belangrijk om je bestemming concreet te bepalen?
“If you do not know where you are going, any road will get you there”. Dit is een mooie spreuk die aangeeft dat je maar wat doet als je doel niet duidelijk is. Des te concreter je doel is bepaald, des te makkelijker is het om de juiste activiteiten te ontwikkelen. Niet eerder!

Vaak zijn doelen wel in het algemeen bepaald in de zin van “meer omzet, marktaandeel of winst”. Echter, des te algemener de doelen, des te algemener de activiteiten. En andersom geldt hetzelfde. Des te concreter de doelen, des te concreter de activiteiten. Dus het marketingdoel “bekendheid vergroten bij HR managers van ICT bedrijven die Linux support geven met 50-100 werknemers in de Randstad” werkt beter dan “bekendheid vergroten bij ICT bedrijven in het algemeen”.

Bestemming bepalen volgens de AlphaBeta™ methode is heel concreet en veelomvattend

AlphaRainbow gelooft in concrete doelen die gekaderd worden door de:

  • Waarden:
    Wat zijn die dingen waar je altijd aan vasthoudt? Wat is je DNA?
  • Missie:
    Welk hoger doel streef je na? Wat zorgt ervoor dat je elke dag met plezier en energie aan het werk gaat?
  • BHAG:
    Wat wil je over 25 jaar bereikt hebben? Welke mijlpaal visualiseer je?
  • Positionering:
    Wat wil je zijn voor wie en waarom is dat onderscheidend en geloofwaardig?

SO WHAT?
Door de bestemming concreet te maken weet je beter dan ooit tevoren wat je wel en minstens net zo belangrijk wat je NIET moet doen. Daardoor kun je meer genieten van marktgericht ondernemen terwijl je meer bereikt!

Geef veel complimenten

Kost niets en doet zoveel!