Voortgang checken

AlphaRainbow structureert het marketingproces in 4 logische stappen:

  1. Inzicht vergaren
  2. Bestemming bepalen
  3. Actie ondernemen
  4. Voortgang checken.

Zodra je de eerste drie stappen van de AlphaBeta™ methode hebt afgerond is het tijd om de voortgang te checken. Dit kan gedaan worden met een dashboard.

Waarom is het belangrijk om de voortgang te checken?

Weinig activiteiten lopen precies zoals ze gepland zijn. Door niet op tijd op de hoogte te zijn van de voortgang van plannen en activiteiten kun je onvoldoende bijsturen als dat nodig is. Verder is het van belang om een activiteit goed te beoordelen op zijn effect. Daar kun je van leren en ook bijsturen tijdens het proces.

Veel bedrijven houden zich matig aan hun planning en meten te weinig. Hierdoor wordt er minder vaak ingegrepen of bijgestuurd, wat kan leiden tot hogere kosten of het mislukken van projecten of activiteiten. Daarom is het meten en waar nodig bijsturen zo essentieel voor het succes van elke onderneming.

Leading en lagging indicatoren

AlphaRainbow vindt het belangrijk om een dashboard op te zetten met een aantal verschillende meters:

De Leading Indicatoren: Dit zijn de veroorzakers van resultaat, ofwel de acties. Dus bijvoorbeeld: Hoeveel bezoeken worden er gedaan, hoeveel Facebook likes komen er bij, hoeveel nieuwe producten introduceer je, hoeveel acties doe je of hoeveel trainingen geef je.Hierop stuur je je toekomst. Dit is de voorruit!

De Lagging Indicatoren: Dit zijn de resultaten van je activiteiten. Dus bijvoorbeeld je omzet, je afzet, je marktaandeel, je kosten. Hierop kun je niet sturen maar wel zeer belangrijk om in de gaten te houden. Dit is de achteruitkijkspiegel.

Door tijdig op de hoogte te zijn van de voortgang en het resultaat van wat je doet kun je bijsturen en verbeteren. Hierdoor zit je aan het marketing stuurwiel. Daardoor kun je meer genieten van marktgericht ondernemen terwijl je meer bereikt!

Producten voor Voortgang checken
Dashboard